Menedżer, który naprawdę słucha, to menedżer wysokiej jakości

30 września 2022

Istnieje wiele cech, których potrzebuje dobry menedżer, aby móc prowadzić i inspirować swój zespół. Jednak niektóre z podstawowych rzeczy są często pomijane.

Wysokiej jakości komunikacja jest niezbędna, ale co z słuchaniem?

Wiele osób zakłada, że słuchanie jest łatwe. Po prostu słyszysz słowa, prawda? W rzeczywistości to tylko niewielka część tego, czym naprawdę jest słuchanie. Aby naprawdę słuchać, musisz obserwować język ciała, odczytywać niewerbalne wskazówki i musisz używać empatii, aby postawić się w sytuacji osoby, która do ciebie mówi, aby naprawdę zrozumieć znaczenie informacji, które przekazuje.

Słuchanie polega również na tym, aby dać drugiej osobie znać, że poświęcamy jej uwagę, a nie tylko pozwalamy słowom wpływać i wypływać z naszego mózgu lub rozpraszać się na liście rzeczy do zrobienia.

Jeśli pracownik zwraca się do swojego menedżera, aby coś omówić, prawdopodobnie będzie zdenerwowany tym, co ma do powiedzenia. Pracownicy nie mają tendencji do proszenia o rozmowę ze swoim kierownikiem, chyba że chodzi o sprawę, która wymaga rozwiązania, lub o ich obawy. W takim przypadku brak właściwego słuchania i nie danie pracownikowi do zrozumienia, że zwracasz na niego uwagę, doprowadzi do tego, że poczuje się niedoceniony i nie będzie traktowany poważnie. Ma to drastyczne konsekwencje dla morale.

Sprawdź ten film, który daje kilka bardzo przydatnych wskazówek, jak naprawdę słuchać tych, którzy są wokół ciebie.

Komunikacja to ogromny temat, który obejmuje wiele różnych zagadnień - słuchanie i interpretacja sygnałów niewerbalnych jest jednym z nich. Chociaż nie należy wyciągać pochopnych wniosków, jeśli widzisz pracownika siedzącego przy biurku, wyglądającego na zmartwionego lub zestresowanego, i zachęcasz go do przyjścia i porozmawiania z tobą, jeśli tego potrzebuje, jak będzie się czuł, jeśli kiedy to zrobi, nie jesteś naprawdę obecny w tej chwili?

Fidgeting, patrzenie na zegar, pokazywanie zamkniętego i obronnego języka ciała lub ogólnie bycie rozproszonym to znaki, że po prostu nie słuchasz. Z drugiej strony, naturalne odzwierciedlanie języka ciała, przytakiwanie w trakcie mówienia, lekkie pochylanie się do drugiej osoby i utrzymywanie kontaktu wzrokowego to sposoby na pokazanie, że rzeczywiście słuchasz tego, co mówi. Ponadto, powinieneś podsumować to, co powiedział ci rozmówca, aby upewnić się, że naprawdę zrozumiałeś jego znaczenie.

Dobry słuchacz to ktoś, kto jest w stanie wczuć się w sytuację, ale także ktoś, kto dba o swoich pracowników, jeśli rzeczywiście ta osoba jest menedżerem. Umiejętności słuchania są tak istotne w codziennym życiu, ale kiedy masz przewodzić zespołowi i inspirować go do osiągnięcia swojego potencjału, staje się to jeszcze ważniejsze.

To może Cię zainteresować